Taxiondernemers in Amsterdam en omstreken moeten veel langer wachten voordat ze weten wie vanaf de lucratieve standplaatsen op Schiphol passagiers mag oppikken. Door een fout ziet de luchthaven zich gedwongen een aanbesteding, die al bijna klaar was, opnieuw uit te voeren.
Taxi’s mogen niet zomaar op het terrein van Schiphol rijden, maar moeten daarvoor meedoen aan een Europese aanbesteding om de kwaliteit te bewaken. Schiphol selecteert via dat proces welke taxibedrijven gebruik mogen maken van de strook met taxistandplaatsen, die vorig jaar goed waren voor ruim 870.000 ritten.
Maar Schiphol heeft bij de samenstelling van de beoordelingscommissie fouten gemaakt, bevestigt een woordvoerder na een bericht van Het Parool. Volgens de Amsterdamse krant is binnen de commissie informatie gedeeld over de prijs en kwaliteit uit verschillende biedingen, terwijl commissieleden die informatie voor zichzelf moeten houden. Daardoor moet de aanbesteding opnieuw gebeuren.
Eigenlijk had Schiphol in augustus al de definitieve winnaars aangewezen en zou de nieuwe concessie 1 december ingaan. “We betreuren deze situatie en nemen de zaak zeer serieus. We streven ernaar zo snel mogelijk tot heraanbesteding over te gaan”, laat Schiphol weten.
Lessen Hoelang dat precies gaat duren is nog niet bekend, maar het duurt volgens de luchthaven “enkele maanden” voordat de “heraanbesteding” begint en de concessie uiteindelijk wordt gegund. Volgens Schiphol hoeft de nieuwe aanbesteding niet veel te verschillen van de vorige. De luchthaven schrijft die namelijk uit om een puur procedurele fout bij de vorige. “Schiphol gaat echter wel kijken welke lessen er te leren zijn uit de vorige aanbesteding en zal de nieuwe aanbesteding daar, indien nodig, op aanpassen”, laat een woordvoerder weten.
Directeur Hedy Borreman van Taxicentrale Amsterdam (TCA), een van de winnaars van de voorlopige gunning, noemt het “bijzonder teleurstellend” dat de aanbesteding op het laatste moment wordt afgeblazen. Voor chauffeurs betekent dit dat ze inkomsten mislopen. Volgens Het Parool hebben ondernemers ook flinke investeringen moeten doen in onder andere elektrische auto’s, maar TCA wil daar geen uitspraken over doen omdat dit vertrouwelijke informatie is bij een aanbesteding. “Iedereen wacht nu af hoe Schiphol verder wil gaan met de volgende aanbesteding”, zegt ze.
Comments are closed.