De gemeente is er de afgelopen periode in geslaagd om 48 extra taxiplekken op 7 verschillende locaties te realiseren. Foto: Shutterstock

De gemeente Amsterdam heeft de afgelopen maanden op zeven verschillende locaties 48 extra taxiplekken gerealiseerd. Dat schrijft mobiliteitswethouder Melanie van der Horst in een brief aan de gemeenteraad. Zo is onder andere de openbare ruimte rondom het Barbizon-plein aan de Prins Hendrikkade anders ingedeeld, om ’s nachts meer plekken voor taxi’s te realiseren.

Taxi’s mogen in gebied A tot 22.00 uur gebruik maken van de laad- en losplek in het rode vak Nr 2 (zie afbeelding). Na dat tijdstip kunnen de taxi’s terecht in gebied B, waar de touringcarplaatsen tussen 22.00 een 06.00 uur ook gebruikt mag worden door zero-emissie TTO-taxi’s. In gebied C mogen alle taxi’s, zowel bestelmarkt als dieseltaxi’s, tussen 22.00 en 06.00 uur gebruik maken van de laad- en losplek.

Tekst loopt door onder de afbeelding.

De veranderde situatie van het Barbizon-plein aan de Prins Hendrikkade. Foto: Gemeente Amsterdam Ook het gebied rondom Rokin is veranderd. Eerst mochten daar alleen maar touringcars parkeren, maar tussen 22.00 uur ’s avonds en 06.00 uur ’s ochtends mogen taxi’s deze laad- en losplek gebruiken als taxistandplaats. Tussen 09.00 en 22.00 uur is deze locatie bestemd voor touringcars.

Lijst De gemeente heeft een lijst van in totaal 27 locaties opgesteld waar mogelijke verbeteringen doorgevoerd kunnen worden. Op zeven locaties zijn inmiddels 48 extra taxiplekken gerealiseerd. Op acht andere locaties worden nog verbeteringen doorgevoerd of verder onderzocht. “Op de overige twaalf locaties worden geen maatregelen genomen, omdat deze niet meer nodig zijn of niet haalbaar of passend zijn bij de omgeving en/of het stedelijke beleid”, schrijft wethouder Melanie van der Horst.

De lijst van 27 locaties is samen met de taxibranche opgesteld. De Amsterdamse taxisector uitte vorig jaar veelvuldig hun zorgen over het mobiliteitsbeleid van de gemeente. Zo zijn de afgelopen jaren op verschillende plekken in de stad aanpassingen gedaan, die invloed hebben gehad op de verkeerscirculatie. “Naar aanleiding daarvan heeft de taxibranche zorgen geuit”, reflecteert Van der Horst.

Aanpassingen noodzakelijk Toch zijn deze aanpassingen volgens de mobiliteitswethouder noodzakelijk. Zo groeit Amsterdam de komende 25 jaar door tot ongeveer 1,1 miljoen inwoners, schrijft Van der Horst. “Zonder ingrijpen neemt het autoverkeer met bijna 30 procent toe en de fiets en het openbaar vervoer met ongeveer 40 procent, terwijl de ruimte in de stad niet meegroeit.”

De gemeente en de lokale taxibranche zijn daarom al enige tijd hierover met elkaar in gesprek. Van der Horst beschouwt de taxibranche namelijk als een essentieel en volwaardig onderdeel van de mobiliteitsmix. “Taxi’s dragen bij aan een toegankelijke stad en zijn een belangrijke aanvulling op plekken waar het openbaar vervoer niet rijdt”, staat er te lezen in de brief. “Het is daarbij altijd zoeken naar de juiste balans.”

“Daar waar veel taxi’s en mensen bij elkaar komen, worden maatregelen getroffen in het kader van de leefbaarheid”, vervolgt de wethouder haar verhaal. “Uitgangspunt is dat taxi’s overal moeten kunnen komen voor een fijnmazige dienstverlening. Om hier verder invulling aan te geven werken we aan een routenetwerkkaart voor taxi’s, zodat een samenhangend systeem behouden blijft waarin de taxi haar rol in de toegankelijke stad goed kan vervullen. Op deze wijze laten we taxi’s integraal onderdeel uitmaken van een verbonden en bereikbaar Amsterdam, waarbij ook rekening wordt gehouden met de autoluwe ambities van de stad.”

Lees ook:

Wethouder Van der Horst wil in overleg met taxichauffeurs over zorgpunten Taxiprotest tegen Amsterdams verkeersbeleid: ‘Wij zijn hier de dupe van’ U las zojuist één van de gratis premium artikelen Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Author

Comments are closed.