Je kent het wel; je wilt de woonkamer gaan verven en hebt daarvoor een budget van 150 euro vrijgemaakt. Dat móet lukken voor dat geld, je hebt immers een aanbieding gezien bij de bouwmarkt voor verf. Maar ja, de aanbieding is verlopen, de verf die je kocht is te weinig en je kwasten zijn hard geworden. Al met al kost het grapje je ineens veel meer geld dan je hoopte. Dat gebeurt ook met grotere (ver)bouwprojecten.

De enorme verbouwing van het Binnenhof en de Tweede Kamer is eigenlijk pas net van start. Op de Hofvijver ligt inmiddels een bouwkeet te dobberen en de uitkijktoren om de verbouwing van bovenaf te kunnen volgen moet binnenkort open evenals de nieuw gegraven gracht. Al met al is de renovatie van het Binnenhof van 475 miljoen verhoogd naar 843,6 miljoen euro (en dat is een schatting). We zetten nog een paar van deze ‘Haagse verrekeningen’ voor je op een rijtje:

Haagse bouwprojecten die duurder werden dan begroot

Tramtunnel

Tram 6 in de Tramtunnel Den Haag. Foto HTM

De Tramtunnel werd in 2004 geopend (vier jaar later dan vooraf gedacht). Door lekkages werd de tunnel ook nog eens flink duurder. De kosten van 139 miljoen euro, liepen op tot maar liefst 234 miljoen.

Theater Amare

Spuiplein. Foto indebuurt

In 2012 wordt bedacht dat het Spuiforum de verouderde Dr. Anton Philipszaal en het Lucent Danstheater moet vervangen. Maar liefst 200 miljoen gaat dit nieuwe theater kosten. In 2017 werd dit plan aangepast. Het nieuwe theater kreeg de naam Amare en mocht niet meer dan 177 miljoen euro gaan kosten.

In 2021 is het theater klaar. De kosten zijn wel wat hoger dan vooraf gedacht, namelijk 223 miljoen euro.

Fietsenkelder bij CS

Foto: indebuurt

Ook de ondergrondse Fietsenkelder voor Den Haag Centraal Station werd duurder dan vooraf berekend. Met totale kosten van 42 miljoen, werd de fietsenstalling maar liefst 5,5 miljoen euro duurder. Eerder leek dit nog ‘maar’ 3,5 miljoen euro, maar dit werd naar boven bijgesteld. Ook was de fietsenstalling jaren later klaar dan gepland.

De ondergrondse fietsparkeerplaats is inmiddels alweer een poosje dicht door de woontorens die er bovenop worden gebouwd.

Stadspark boven de snelweg

Foto: Digi Khmer

Bovenop de Utrechtsebaan moet een klein parkje komen. Het groene parkje, niet groter dan een half voetbalveld, helpt tegen fijnstof en het verkeerslawaai. Voor 2,5 miljoen zouden er bomen en struiken geplaats worden op de overkapping op de snelweg.

Maar de muren en het dak konden het parkje niet dragen, dus werd het plan aangepast én duurder. De kosten worden nu geraamd op 38 miljoen euro.

Busplatform

Foto: indebuurt

Het busplatform bij Den Haag CS kostte 26,5 miljoen euro. Toen in 2019 (een jaar later dan gepland) het verbouwde busplatform bovenop Centraal Station opende, was de rekening 26,5 miljoen euro. Dat was bijna vijf miljoen euro duurder dan vooraf begroot.

Vertraging

Een van de meest voorkomende redenen dat bouwprojecten duurder uitvallen is vertraging. Door tegenvallers, faillissementen, stakingen of het weer: het kan allemaal en kost enorm veel geld.

Bronnen: Leo van der Velde, Volkskrant, AD

We zochten nog veel meer voor je uit…

Author

Comments are closed.