Bij Smart Letselschade staat vooral de menselijke maat centraal. Foto ter illustratie. Foto: Smart Letselschade

Veel mensen weten niet waar ze naartoe moeten als ze schade hebben ondervonden door toedoen van een ander. Smart Letselschade staat mensen bij die zich plotsklaps in zo’n dergelijke situatie bevinden. Vooral de menselijke maat staat daarbij centraal. “Dat is onze specialiteit”, zegt Lisa Sjaardema, directeur bij het bedrijf.

Wat doet Smart Letselschade zoal?

“Wij staan slachtoffers bij die letselschade hebben opgelopen door het toedoen van een ander. Zodra iemand klachten heeft naar aanleiding van een verkeersongeval, arbeidsongeval of een andere situatie waarbij iemand anders aansprakelijk is, brengen wij de situatie in kaart. We begeleiden ze totdat ze weer zoveel als mogelijk in de situatie van voor het ongeval zitten. Dat doen wij door de wederpartij aansprakelijk te stellen en de schade op de aansprakelijke partij te verhalen.”

Naast Smart Letselschade hebben jullie ook Smart Schade. Wat is het verschil tussen die twee?

“Bij Smart Schade staan we iedereen bij die een verkeersongeval heeft gehad. Letsel is daarbij geen vereiste. Taxichauffeurs die na een verkeersongeval schade aan hun taxi hebben kunnen in eerste instantie bij Smart Schade terecht. Zodra er sprake is van letselschade, bij bijvoorbeeld de passagier of bij zichzelf, dan wordt dat doorgezet naar Smart Letselschade.”

Jullie gaan echter verder dan enkel de schadeafhandeling. Zo begeleiden jullie mensen zelfs op persoonlijk vlak.

“Jazeker. Zo hebben wij ooit eens een taxichauffeur gehad die na een verkeersongeval een vorm van rijangst had ontwikkeld. Vroeger werd er alleen naar de financiële schade gekeken. Iemand heeft rijangst ontwikkeld, kan niet meer rijden en heeft dus geen inkomsten meer. Tegenwoordig kijken we veel meer waar iemand nou écht bij geholpen is. Vaak is dat hulp in natura. Denk in het geval van de taxichauffeur aan manieren hoe zijn bedrijf draaiende kan worden gehouden en speciale begeleiding om van zijn angst af te komen. Bijvoorbeeld dat iemand anders het werk tijdelijk overneemt, zodat de taxichauffeur zijn vaste klanten niet verliest.”

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Smart Letselschade-directeur Lisa Sjaardema. Hoe lang kan zo’n casus duren?

“Totdat iemand geheel klachtenvrij is of wanneer duidelijk is welke restklachten zullen blijven. Dat kan soms tot wel vijf jaar duren, iedereen is natuurlijk anders. Maar in beginsel staan wij iedereen bij totdat het dossier volledig is afgewikkeld. We blijven de mensen begeleiden, totdat zij zich weer zoveel mogelijk in de situatie van voor het ongeval bevinden.”

Als het gaat over letselschade komen jullie zelfs op bezoek bij de mensen thuis, vanwaar deze persoonlijke aanpak?

“We vinden het belangrijk dat de mensen zich veilig voelen bij ons. Ze zitten namelijk al in een situatie die eigenlijk nooit voorkomt. Ze weten daardoor vaak niet wat ze moeten doen en wat de toekomst hen brengt. Wij denken door bij de mensen thuis op bezoek te komen, dat ze makkelijker over hun situatie praten. Zij krijgen alle contactgegevens van de persoonlijk behandelaar, waar ze gedurende het hele traject contact mee houden. Dat persoonlijke past ook bij ons, wij willen naast de mensen de staan.”

Welke boodschap willen jullie overbrengen?

“Weet dat je er niet alleen voor staat als je een ongeval meemaakt. Als zoiets gebeurt, komt er veel op iemand af. Wij kunnen je altijd ondersteunen, adviseren en begeleiden om zo’n vervelende situatie zo makkelijk mogelijk te maken.”

Lees ook:

JW introduceert nieuwe aansprakelijkheidsverzekering voor taxibedrijven Zes tips voor het dekken van medische kosten na een auto-ongeluk

Author

Comments are closed.