Het duurt nog even, maar NS maakte de voorlopige dienstregeling voor 2025 bekend. Ook treinreizigers die van en naar Den Haag reizen, krijgen te maken met veranderingen.

Op de site van NS lees je: “In de dienstregeling van 2025 maakt NS het reizen voor veel treinreizigers aantrekkelijker. We gaan diverse regio’s van Nederland beter en vaker met elkaar verbinden, zowel overdag als op vroegere en latere tijdstippen.” Een disclaimer voordat je verder leest: het gaat nog om voorgenomen veranderingen. Het kan zijn dat de definitieve dienstregeling volgend jaar afwijkt van de genoemde plannen.

Veranderingen dienstregeling Den Haag

Volgens het vervoersbedrijf gaan volgend jaar 1.600 treinen meer per week rijden dan in de huidige dienstregeling. De voorgenomen veranderingen in de dienstregeling voor Den Haag lees je hieronder:

  • NS wil meer treinen in de spits, de avonden en weekenden. Zo keren de kwartierdiensten tussen Amsterdam Centraal, Weesp en Almere, tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal en tussen Utrecht en Woerden terug. Ook gaat NS op tal van trajecten op sommige dagen vroeger de eerste trein rijden of kun je later de laatste trein nemen. Bijvoorbeeld van Groningen naar de Randstad (voortaan vanaf 5.19 uur), een extra late Intercity van Enschede naar Amersfoort (23.16 uur), van Arnhem naar Amsterdam (5.31 uur), Den Haag-Eindhoven (23.49 uur) en van Almere naar Utrecht (00: 51 uur).
  • Op vrijdag- en zaterdagavond wil NS tussen Amsterdam, Haarlem, Leiden en Den Haag ieder kwartier een Intercity laten rijden, tot half 1 ’s nachts. Dat betekent een aanzienlijke verbetering voor reizigers in dit deel van de Randstad in de avonduren.
  • Op vrijdag wil NS de Intercity’s tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam vanaf de ochtendspits weer elk kwartier in plaats van vanaf het middaguur laten rijden.

Andere aanpassingen in de dienstregeling

Deze aanpassingen wil NS ook nog doorvoeren: “De Intercity’s op de hogesnelheidslijn tussen Breda, Rotterdam en Schiphol Airport gaan in de nieuwe dienstregeling doorrijden naar Amsterdam Zuid, in plaats van Amsterdam Centraal. In de toekomst wil NS deze treinen door laten rijden naar Groningen of Leeuwarden, maar vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL en het tempo waarmee de nieuwe ICNG geleverd wordt, kan dit nog niet in 2025.”

“Daarom gaan de treinen volgend jaar verder richting Almere en Lelystad of Hilversum en Amersfoort. Deze aanpassing heeft als gevolg dat alle Intercity’s uit Enschede doorrijden naar Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. Dit betekent dat reizigers naar Schiphol uit Oost-Nederland overstappen op station Amersfoort. De stations tussen Amsterdam Zuid en Lelystad krijgen één keer per uur een rechtstreekse verbinding met Antwerpen en Brussel.”

Tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Dordrecht introduceert NS de TienminutenSprinter. NS: “In de buurt van het spoor wordt de komende jaren flink gebouwd. Met de TienminutenSprinter kan NS het groeiend aantal reizigers bedienen. Daarnaast betekent meer treinen minder lange wachttijden en meer kans op een zitplaats.”

Wil je met de trein naar België? Dan heb je volgend jaar meer keuze volgens het vervoersbedrijf: “NS en de Belgische vervoerder NMBS verdubbelen het aantal treinen tussen Nederland en Brussel van 16 naar 32 per dag. Er komt een nieuwe, snelle verbinding bij waarmee reizigers zo’n 45 minuten korter onderweg zijn dan nu.”

Meer nieuws over Den Haag:

Author

Comments are closed.