Samenvatting

Van 19 februari tot en met 25 april 2024 krijgt de Kaagbaan op Schiphol een grote onderhouds- en vervangingsbeurt. Tijdens de werkzaamheden is de start- en landingsbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer. In deze periode maken er daarom meer vliegtuigen gebruik van de vliegroutes van en naar de Zwanenburgbaan, Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan, waardoor er in die gebieden meer vliegtuiggeluid is dan gebruikelijk.

Elk jaar gaat een van onze start- en landingsbanen in groot onderhoud. Zo houden we de banen in goede conditie voor veilig gebruik. Deze keer is de Kaagbaan aan de beurt, een indrukwekkend project waarin we veel vervangingen moeten doen en meteen zoveel mogelijk randprojecten aanpakken. We realiseren ons dat groot onderhoud aan een van onze meest gebruikte banen voor extra hinder in de omgeving kan zorgen. Daarom doen we ons uiterste best om het werk zo goed mogelijk te plannen en zo snel mogelijk uit te voeren. We werken met man en macht en zoveel als het kan ook in de nacht.

Sybren Hahn, Executive Director Schiphol Infrastructure

Groot onderhoud is nodig om grootschalige werkzaamheden uit te voeren die niet passen binnen de (kleinere) jaarlijkse onderhoudsbeurten. Tijdens dit onderhoud aan de Kaagbaan wordt er gewerkt aan de veelgebruikte onderdelen van de baan. In totaal wordt er 86.800 m2 aan nieuwe asfaltverharding aangebracht op de baan en rijbanen, onder andere op de Touch Down Zone (het deel van de baan waar vliegtuigen het eerste contact met de baan maken), andere veelgebruikte delen van de baan (zoals bij de taxibanen) en de dienstwegen. Vrijkomend asfalt wordt zoveel mogelijk hergebruikt. Ander vervangingsonderhoud wordt uitgevoerd aan het beton aan de kop van de Kaagbaan en ruim 2000 LED-armaturen van de vliegveldlichtinstallatie. Daarnaast wordt er gewerkt aan het baanstation (elektra), 1500 meter aan hemelwaterafvoerleidingen, de waterafvoer in omliggende grasvelden en projecten in de buurt van de Kaagbaan, zoals de aanleg van 160 kilometer aan elektriciteitskabels voor de verdere elektrificatie van de luchthaven. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans. Dagelijks werken er gemiddeld ongeveer 100 mensen aan de Kaagbaan.

Kaagbaan onderhoud

Nederland, Schiphol, 12-10-2021 – Fotografie voor Schiphol. – baanonderhoud Kaagbaan/ kruising – PHOTO AND COPYRIGHT ROGER CREMERS

Inzet van andere start- en landingsbanen 

De Kaagbaan wordt vooral gebruikt in zuidwestelijke richting door startende vliegtuigen of in noordoostelijke richting door landende vliegtuigen. Tijdens het onderhoud maakt het vliegverkeer meer gebruik van de Zwanenburgbaan, Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan, afhankelijk van de weersomstandigheden. Dat betekent dat er in de gebieden onder de vliegroutes van deze start- en landingsbanen meer vliegtuigen overkomen tijdens de onderhoudsperiode. Mensen die in de buurt van Schiphol wonen, kunnen dit de komende tijd merken. Op deze pagina staat meer over de impact van het onderhoud en op deze pagina staat over welke gebieden de verschillende vliegroutes lopen. 

Author

Comments are closed.