Bertho Eckhardt tijdens zijn speech op de nieuwjaarsreceptie van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Foto: ProMedia/Laura Houtenbrink
Bertho Eckhardt ziet de meest recente ontwikkelingen rond de kabinetsformatie met lede ogen aan. Volgens de KNV-voorzitter is de vervoerssector gebaat bij duidelijkheid, maar deze lijkt nog ver weg nu Pieter Omtzigts NSC dinsdagavond definitief een punt achter deze formatieronde zette.
“Ondernemers zijn wat investeringen betreft altijd afhankelijk van meerjarenbeleid”, zegt Bertho Eckhardt daarover tegen TaxiPro. “Dan weten ze namelijk waar ze aan toe zijn. Als formaties echter gaan zoals ze nu gaan, met weinig onderling vertrouwen, betekent dat dat een aantal belangrijke beslissingen op zich laten wachten. We zitten in een periode waarin je als ondernemer niet precies weet waar je aan toe bent.”
Zero-emissiezones Eckhardt doelt daarbij onder meer op de wetswijziging in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), die gemeenten de mogelijkheid biedt om zero-emissiezones voor taxi’s in te voeren en die eind vorig jaar door de Tweede Kamer controversieel is verklaard. “Het is niet goed dat bedrijven geconfronteerd worden met deze onzekerheid, die invloed heeft op investeringsbeslissingen voor de komende jaren”, zei de KNV-voorzitter donderdag in zijn speech tijdens de nieuwjaarsreceptie van KNV. “Ondernemers moeten kunnen ondernemen. Een betrouwbare en consistente overheid is daarbij van essentieel belang.”
“Hoe ondernemers nu het beste met de huidige situatie kunnen omgaan? Ik zou wat conservatiever zijn in de investeringen van wagenparken”, vervolgt Eckhardt. “Wat niet noodzakelijk is, zou ik gewoon niet doen. Los van de beschikbaarheid, zou ik daar wat terughoudender in zijn.”
Maatschappelijke bijdrage Het personenvervoer zou als het aan Eckhardt ligt überhaupt hoger op diverse prioriteitenlijstjes mogen staan. “Wij leveren en niet mis te verstaande maatschappelijke bijdrage”, zei de KNV-voorzitter over het belang van goed functionerend personenvervoer in zijn speech. “Onze taxibedrijven vervoeren leerlingen naar het speciaal onderwijs, rijden Wmo-vervoer voor gemeenten en onze touringcars vervoeren werknemers naar bedrijven en fabrieken. Goed functionerend personenvervoer is nodig voor een inclusieve samenleving. Investeer daarom in de lange termijn.”
Lees ook:
Lars Speekenbrink: startdatum zero-emissiezones voor taxi’s onhaalbaar Startdatum emissievrije taxizones op losse schroeven Ontwerpbesluit over zero-emissiezones voor taxi’s naar Tweede Kamer U las zojuist één van de gratis premium artikelen Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.
Abonneren
Comments are closed.