Provinciehuis Zeeland. Foto ter illustratie. Foto: ANP/Iris van den Broek
De Zeeuwse Gedeputeerde Staten verwachten geen significant reizigersverlies als de flextaxi bepaalde buslijnen vervangt. Dat zegt het provinciebestuur op vragen die eind vorig jaar zijn gesteld door PvdA-GroenLinks, SP en PvZ (Partij voor Zeeland). De drie partijen verwachten dat in totaal 666.539 reizigers afhaken als vaste buslijnen verdwijnen.
PvdA-GroenLinks, SP en PvZ wijzen daarvoor naar het ‘Eindrapport onderzoek businesscase Flextaxi Zeeland’ van 6 september 2023. “Het omzetten van buslijnen naar vraagafhankelijk vervoer leidt in de praktijk tot een significant reizigersverlies”, zo staat er in het rapport te lezen. Gekeken naar Amsterdam (Mokumflex) en Noord-Brabant (Bravoflex), waarbij het aantal reizigers met ruim 70 procent daalde, wordt het reizigersverlies geschat op 75 procent. “Wij willen niet toe naar spooktaxi’s en spookreizigers. Wij willen dat reizigers goed, betrouwbaar, bereikbaar en betaalbaar openbaar vervoer hebben. Daar lijkt die flextaxi niet goed bij te passen”, zei PvdA-GroenLinks-fractievoorzitter daar in december over tegen Omroep Zeeland.
Onvergelijkbaar Het provinciebestuur denkt niet dat dit schrikbeeld werkelijkheid wordt. Volgens de provincie is het rapport gebaseerd op systemen, die meer lijken op de haltetaxi dan de flextaxi. Daarnaast spreken de beleidsmakers over een grote omvangrijke verandering, die nog niet eerder in Nederland heeft plaatsgevonden. “Dit betekent ook dat de cijfers die zijn geschat op basis van kleinere systeemwijzigingen moeilijk te vergelijken zijn met de ontwikkelingen zoals door ons beoogd.”
Verder zet het provinciebestuur vraagtekens bij het aantal reizigers dat zou afhaken mochten er bepaalde buslijnen verdwijnen. “Het getal van 666.539 (per jaar red.) reizigers is gebaseerd op het meest negatieve scenario, zowel voor wat betreft het aantal bussen dat zou gaan rijden als voor wat betreft het afhaken. Een dergelijk aantal afhakers zou voor ons niet acceptabel zijn. Het rapport geeft ons inzicht in wat wel of geen gewenste aanpak is, juist met het doel om afhakers te voorkomen.”
Ambitie De Gedeputeerde Staten zijn dan ook niet van plan om de regionale mobiliteitsstrategie, waarvan de flextaxi een onderdeel is, aan te passen. “De regionale mobiliteitsstrategie is zowel voor ons als provincie als de dertien gemeenten een ambitie die we willen verwezenlijken, zodat de bereikbaarheid in Zeeland verbeterd wordt.” De flextaxi moet vanaf volgend jaar gaan rijden. De Provinciale Staten worden nog deze maand door de Gedeputeerde Staten geïnformeerd over de planning voor de komende maanden.
Lees ook:
Statenlid bang dat flextaxi verandert in spooktaxi Vervoer in Zeeland op de schop: meer ruimte voor doelgroepenvervoer U las zojuist één van de gratis premium artikelen Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.
Abonneren
Comments are closed.