Als het aan Lars Speekenbrink (Bolt) ligt, moet er door de controversieel verklaring van de wetswijziging ‘soepel’ worden omgegaan met de startdatum van zero-emissiezones voor taxi’s. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Tobias Kleuver

De geplande startdatum voor het invoeren van zero-emissiezones voor taxi’s is onhaalbaar. Dat stelt Lars Speekenbrink, country manager van taxiplatform Bolt. De wetswijziging die gemeenten hiervoor de bevoegdheid geeft is door de Tweede Kamer controversieel verklaard, wat mogelijk vertraging oplevert. Speekenbrink hoopt dan ook dat gemeenten niet krampachtig aan de huidige startdatum blijven vasthouden, maar hier juist ‘soepel’ mee om zullen gaan.

Als het aan het demissionaire kabinet ligt krijgen gemeenten vanaf 1 januari 2025 de mogelijkheid om naast bestel- en vrachtauto’s ook taxi’s te weren uit zero-emissiezones. Als het ontwerpbesluit definitief wordt, betekent dit dat alle voertuigen, met inachtneming van een overgangstermijn, die per 1 januari 2025 worden geregistreerd als taxi uitstootvrij moeten zijn om door zero-emissiezones te mogen rijden.

Zover is het nog niet, want zowel de Eerste als de Tweede Kamer moeten zich nog over de wetswijziging buigen. Eind december verklaarde de Tweede Kamer het voorstel echter controversieel. De Kamer zal het voorstel niet behandelen totdat er een nieuw kabinet aantreedt. Gemeenten kunnen daardoor voorlopig nog geen zero-emissiezones voor taxi’s invoeren.

Onredelijk Door de vertraging komt ook de geplande startdatum van 1 januari 2025 mogelijk in het geding. Lars Speekenbrink, country manager bij Bolt Nederland, noemt de geplande startdatum bij BNR Nieuwsradio zelfs ‘niet haalbaar’. “Je kan niet in juli tegen een chauffeur zeggen dat de wetswijziging is aangenomen en dat hij dan nog maar zes maanden de tijd heeft om zero-emissie te rijden”, verduidelijkt Speekenbrink tegenover TaxiPro. “Dat zou onredelijk zijn. We moeten daar soepel naar kijken. Misschien moeten we zelfs de deadline in 2025 een stukje verschuiven. Bijvoorbeeld naar de zomer, maar dat hangt natuurlijk af van wanneer de wetswijziging definitief wordt aangenomen.”

Op de vraag of er ook daadwerkelijk gehoor aan deze wens gegeven wordt, antwoordt Speekenbrink: “Die keuze ligt bij de gemeenten. Wat ik wel kan zeggen is dat wij met de gemeente Amsterdam altijd goede gesprekken hebben gevoerd, ook over dit onderwerp. De gemeente heeft laten zien dat ze bereid zijn om mee te denken met de industrie. Ik verwacht dat ze in alle redelijkheid een beslissing zullen nemen.”

Lees ook:

Startdatum emissievrije taxizones op losse schroeven Ontwerpbesluit over zero-emissiezones voor taxi’s naar Tweede Kamer Amsterdam wil gebied binnen Ring A10 omturnen tot uitstootvrije zone U las zojuist één van de gratis premium artikelen Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Author

Comments are closed.