Foto ter illustratie. Foto: Provincie Zeeland/Mechteld Jansen
Ralph van Hertum, fractievoorzitter van PvdA-GroenLinks in de provincie Zeeland, is ongelukkig met de plannen van het provinciebestuur met het openbaar vervoer. De provincie wil een nieuw ov-systeem invoeren waarin flexvervoer een belangrijke rol speelt, maar Van Hertum is bang dat flextaxi’s uiteindelijk spooktaxi’s blijken te zijn, dus zonder passagiers. Samen met Ger van Unen (SP) en François Babijn en Bertie Steur van de Partij voor Zeeland heeft hij vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten.
Uit onderzoek van de provincie blijkt namelijk dat in de regio’s Amsterdam en Noord-Brabant flexvervoer heeft geleid tot een forse afname van het aantal reizigers. In het ‘Eindrapport onderzoek businesscase flextaxi Zeeland’ is door de provincie gekeken naar een aantal regio’s waar flexvervoer is ingevoerd. “Wij willen dat reizigers goed, betrouwbaar, bereikbaar en betaalbaar openbaar vervoer hebben en daar lijkt die flextaxi niet goed bij te passen”, aldus Ralph van Hertum in gesprek met Omroep Zeeland.
Reizigersverlies Een van de onderzochte regio’s is de gemeente Amsterdam. In het landelijke gebied ten noordoosten van de ring A10 zijn buslijnen sinds 2017 vervangen door flextaxi’s, waarna het aantal passagiers is gedaald met 72 procent. Een ander voorbeeld uit het rapport is de invoering van flextaxi’s in een deel van Noord-Brabant. Daar is het reizigersverlies opgelopen tot 75 procent. Het rapport lijkt een studie naar hoe het flexvervoer vooral niet geregeld moet worden, aldus de omroep.
Het openbaarvervoerplan Zeeland moet in 2025 van start gaan. Vanaf dan worden, zo is de bedoeling, lijnbussen ingezet voor de lange afstand en onder andere flextaxi’s voor korte stukken. Een wetswijziging is daarvoor nodig, omdat flexvervoer nu niet wordt gezien als ov. De Zeeuwse politiek praat in een vergadering van de provinciale Commissie Economie op 26 januari verder over de invoering van de flextaxi en de ov-plannen.
Vragen De vragenstellers van PvdA-GroenLinks, SP en de Partij van Zeeland zijn allereerst niet te spreken over het feit dat het provinciebestuur het rapport over de flextaxi niet direct heeft vrijgegeven, terwijl de gemeente Terneuzen haar raadsleden wel heeft geïnformeerd. Ze hebben bovendien het idee dat de informatievoorziening over het ov achter de feiten aanloopt en technische of commissievragen onvoldoende worden beantwoord. ‘Wij vinden dit geen goede zaak en willen dat Gedeputeerde Staten, het dagelijks bestuur van de provincie, proactief optreedt en opkomt voor de belangen van de Zeeuwse reizigers’. De drie partijen vragen zich af of GS zich in dit beeld herkent.
Als het gaat over de inhoud van het rapport maken de vragenstellers zich, samen met dorpsraden, buschauffeurs en reizigers, zorgen over de toekomst van het Zeeuwse ov. Ze willen dan ook weten hoe GS aankijkt tegen het enorme verlies aan reizigers in Noord-Brabant en Amsterdam, waar bussen al door flextaxi’s zijn vervangen, en tegen de verwachting van een onderzoeksbureau dat in Zeeland in totaal 666.539 reizigers afhaken als hun vaste buslijn verdwijnt. Ook zijn er onder meer vragen over het tevoren reserveren van een flextaxirit en de bereidheid van de provincie de plannen aan te passen.
Lees ook:
Gemeente Schouwen-Duiveland start proef met flextaxi CDA-Kamerleden vragen steun aan staatssecretaris voor ov-plan Zeeland
Comments are closed.