Taxistandplaats. Foto ter illustratie. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Harold Versteeg

Leeuwardense taxichauffeurs ergeren zich al langere tijd groen en geel aan collega-chauffeurs uit andere steden, die als zij gebruikmaken van taxistandplaatsen. De gemeente zegt hier niks aan te kunnen doen, omdat er alleen gecontroleerd wordt op correct gebruik van de standplaatsen. De herkomst van taxichauffeurs speelt daarbij geen rol. 

Taxichauffeurs van buiten Leeuwarden die gebruikmaken van standplaatsen zijn volgens de gemeente niet in overtreding. “En dus valt er ook niet op te handhaven”, zegt het college van burgemeester en wethouders daarover. Wel wordt er gecontroleerd op het juist gebruik ervan. “Indien geconstateerd wordt dat er een ander voertuig dan een taxi op de standplaats staat geparkeerd, wordt daarop gehandhaafd.”

Volgens het college kent Leeuwarden geen locaties waar alleen lokale taxichauffeurs passagiers mogen oppikken. “Binnen het huidige beleid is het toegestaan dat taxiondernemers van buiten de gemeente hier klanten vervoeren. Een regeling zoals bij Schiphol, waarbij alleen bepaalde taxichauffeurs op aangewezen locaties mogen staan, heeft de gemeente Leeuwarden niet. Het blauwe kenteken is leidend.” Wel dienen deze chauffeurs in het bezit te zijn van een taxivergunning, zoals beschreven staat in de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000).

Krom Oneerlijk, noemt taxiondernemer Marcel Eenink de huidige situatie. Hij maakt ieder jaar een geldbedrag over aan de gemeente in ruil voor een ontheffing in de binnenstad. “Het is natuurlijk krom dat ook chauffeurs zonder ontheffing op de standplaatsen kunnen komen, zeker voor degenen die wél over zo’n een ontheffing beschikken.” Eenink begrijpt dan ook niet waarom de gemeente hier niet op handhaaft. “Wat heeft die ontheffing nog voor nut als er nauwelijks op wordt gehandhaafd? Dan zou je deze net zo goed kunnen afschaffen.”

Samuel Moktar, van MaxiTaxi Leeuwarden, is dat volmondig met Eenink eens. “Het is oneerlijk als de ene chauffeur wel voor zo’n ontheffing moet betalen en de andere niet. We dienen allemaal gelijk behandeld te worden. Gelijke monniken, gelijke kappen.”

Slechte naam Daarnaast signaleert Moktar nog een ander probleem. Door de komst van taxichauffeurs uit andere steden, keldert de kwaliteit. “Ze rijden in oude auto’s, lopen rond in trainingspakken, blijven vooraan in de rij op de standplaats staan en weigeren korte ritten”, zo somt hij een aantal voorbeelden op. “Wij komen daardoor in de problemen, want wij moeten al die korte ritten uiteindelijk uitvoeren. Daar zit ook niet iedereen op te wachten. Al deze kwesties stralen ook op ons af, het geeft onze taxisector een slechte naam.”

Een gebrek aan handhaving en aan kwaliteitseisen zijn volgens Moktar de grote boosdoener. “Als je de markt maar blijft volpompen met vergunningen die je ook bij een pakje boter kan krijgen, raakt deze vanzelf een keer in disbalans.” Daarom is Moktar van mening dat er strengere eisen gesteld moeten worden. “Als je een patatzaak hebt worden er ook allerlei eisen gesteld. Over hygiene of brandveiligheid, bijvoorbeeld. Mensen hebben gewoon recht op kwaliteit.”

De gemeente zegt de kwestie omtrent de standplaatsen niet verder te willen onderzoeken. Wel staat het college ervoor open een avond te organiseren waar taxiondernemers vragen kunnen stellen over het huidige beleid. “Indien taxiondernemers uit de gemeente die wens hebben, dan kan dat worden geregeld.”

Lees ook:

Eindhoven: ronselen van taxiklanten op luchthaven nagenoeg verdwenen Onderzoek: kwaliteit Utrechtse taxiritten ondermaats Leeuwardense taxichauffeurs boos vanwege ingepikte standplaatsen U las zojuist één van de gratis premium artikelen Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Author

Comments are closed.