Schiphol gaat twee proeven doen om ultrafijnstof op het platform te verminderen. Ultrafijnstof komt vrij bij het gebruik van vliegtuig- en dieselmotoren. De luchthaven test een innovatieve installatie die de lucht zuivert in binnenruimtes die aan het landingsterrein grenzen en onderzoekt de mogelijkheid om deze ook in de buitenlucht te laten werken. Daarnaast zet Schiphol, samen met partners uit de TULIPS-samenwerking, een nieuwe stap in het onderzoek naar het gebruik van waterdruppels om ultrafijnstof uit de lucht te halen.
“
We willen medewerkers een gezonde werkplek bieden en de leefkwaliteit in onze omgeving verbeteren. De hoeveelheid ultrafijnstof op Schiphol moet daarom omlaag. Daar werken we hard aan, bijvoorbeeld door Schiphol de komende jaren uitstootvrij te maken. We zijn bij twee gates begonnen met aangepaste vertrekprocedures en doen verschillende onderzoeken. We zoeken ook buiten de gebaande paden, doen experimenteel onderzoek en willen leren van oplossingen in andere sectoren die potentie hebben voor ons.
Patricia Vitalis, Directeur Airport Operations & Aviation Partnerships bij Royal Schiphol Group
„
Luchtzuivering bij brandweerkazerne
download
Your browser does not support HTML5 video. Het druppelscherm tijdens een pre-test
The section regarding the TULIPS project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No 101036996. The contents of the TULIPS publication are the sole responsibility of TULIPS and do not necessarily reflect the opinion of the European Union.
Comments are closed.