Aan start- en landingsbanen wordt jaarlijks regulier onderhoud uitgevoerd, zodat deze in goede conditie zijn en blijven. Er worden aan de Polderbaan, waar nodig, kleine reparaties aan het asfalt en markeringen uitgevoerd. De bekabeling en elektra worden gecontroleerd, het hemelwaterafvoer systeem wordt doorgespoeld, de omliggende grasvelden worden gemaaid en de lampen worden schoongemaakt of vervangen. Het onderhoud duurt een dag langer dan eerder gepland, omdat uit inspecties bleek dat de aanvliegarmaturen (de verlichting die piloten gebruiken om te landen) vervangen moeten worden. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans. We verwachten de Polderbaan op 15 november om 19: 00 weer beschikbaar te stellen voor het vliegverkeer. 

Polderbaan tot eind december niet inzetbaar voor landen bij slecht zicht 

De Polderbaan is na afloop van het regulier onderhoud nog niet direct beschikbaar om te landen bij slecht zicht. Dat heeft te maken met de werkzaamheden die Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) uitvoert aan het landingssysteem van de baan en de daaropvolgende meetvluchten. Na de werkzaamheden moet het landingssysteem eerst 30 dagen goed functioneren volgens de internationale veiligheidseisen. Pas daarna is de Polderbaan weer in alle zichtomstandigheden inzetbaar als landingsbaan. 

In deze periode kan daarom bij zuidenwind en beperkt zicht de Zwanenburgbaan zowel overdag als ‘s nachts worden ingezet als landingsbaan. Bij goed zicht kan er wel geland worden op de Polderbaan. 

Inzet van andere start- en landingsbanen 

Vanaf de Polderbaan zouden vliegtuigen normaal gesproken landen vanuit en opstijgen in noordelijke richting. Tijdens het onderhoud maakt het vliegverkeer meer gebruik van de Zwanenburgbaan en de Buitenveldertbaan. Dat betekent dat er in de gebieden onder de vliegroutes van deze start- en landingsbanen meer vliegtuigen overkomen tijdens deze onderhoudsperiode. Op deze pagina staat over welke gebieden de verschillende vliegroutes lopen.

Bewoners met vragen    

Voor meer informatie of vragen over het vliegverkeer en baangebruik tijdens de werkzaamheden kunnen omwonenden contact opnemen met BAS. BAS geeft op hun website uitleg over het actuele baangebruik en operationele bijzonderheden en is het informatie- en meldingencentrum over het vliegverkeer van, naar en op Schiphol. Dit kan 7 dagen per week (09.00-17.00 uur) via telefoonnummer 020-6015555 of door het raadplegen van de website.     

Op de websites van BAS en Schiphol wordt wekelijks informatie gepubliceerd over het vliegverkeer op Schiphol. Omwonenden van Schiphol hebben met de app Notifly bovendien altijd real-time inzicht in het actuele en verwachte vliegverkeer op hun locatie. Schiphol houdt omwonenden via een nieuwsbrief op de hoogte van relevante ontwikkelingen rond het vliegverkeer op Schiphol. Iedereen kan zich aanmelden voor de burennieuwsbrief.   

Author

Comments are closed.