Toen Van Leersum begon als slijterij in Scheveningen stond hun vader nog aan het roer. Nu runnen Tim en Bo het familiebedrijf Van Leersum Dranken. Wat ruim 40 jaar geleden begon als een kleine wijnwinkel en notenshop in Scheveningen, is nu een van de grootste drankenleveranciers van Zuid-Holland. De broers vertellen over het moment waarop ze de sprong waagden en groeiden van kleine speler naar drankengroothandel. “Hoogste tijd om de twee bedrijven te scheiden.”

Van Leersum Dranken levert een totaalpakket aan dranken, van alcoholisch tot fris en glaswerk. Dat doen ze vooral voor de horeca. Ze leveren vanuit hun eigen gloednieuwe pand op het bedrijventerrein Forepark in Den Haag. “26 jaar geleden, toen ik net bij het bedrijf kwam, was het nog een slijterij en wijnhandel”, vertelt Tim. “Twee jaar later kwam mijn broer Bo erbij. Onze vader leverde toen al wat aan horecaklanten, maar daar lag de focus niet op.” Dat werd de focus van de twee broers. “En met succes. Vanuit de loods gelegen aan de achterzijde van de winkel, waar we vanaf 2005 al behoorlijk uit groeiden omdat er zoveel vraag was.”

Het moment: ‘we pasten niet meer in de wijk’

In 2006 begon het pas echt te knellen. “We puilden de loods zowat uit. We pasten ook niet meer in de wijk: Van Leersum werd steeds meer een grote handel en niet een kleine buurtwinkel”, vertelt Bo. “Toen zijn we op zoek gegaan naar een nieuw pand, wat we ook konden kopen. Daarom was voor ons het moment aangebroken om vol voor die nieuwe plek in de markt te gaan. We splitsten de twee bedrijven op. Onze vader bleef verantwoordelijk voor de winkel en wij richtten ons op de nieuwe locatie als drankengroothandel. Een plek met ruimte voor langdurige groei.”

Uit de voegen

Zo gezegd, zo gedaan. De broers klopten aan bij ING, de bank waar hun vader al die jaren een goede band mee had. “Met hulp van ING konden we ons eerste pand op het Forepark kopen en inrichten. Na die verhuizing in 2007 dachten we: nu zitten we voorlopig goed.”

Tijdens de financiële crisis van 2008 groeide Van Leersum Dranken tegen de verwachting in erg hard. Veel nieuwe klanten klopten bij de broers aan dankzij hun brede assortiment en persoonlijke aandacht. “Daardoor groeiden we in 2015 opnieuw uit onze voegen. Weer vonden we een pand op het Forepark en weer konden we gelukkig rekenen op hulp van ING.” Het nieuwe pand is compleet verbouwd om te voldoen aan de wensen van de twee ondernemers. “We hebben een dak vol zonnepanelen, loading docks en een goede aanrijroute. Er is ook volop ruimte voor nóg meer groei.”

De uitdagingen van de sector

Wat zijn de uitdagingen waar de sector van Van Leersum Dranken mee te maken heeft en wat heeft de ondernemer gedaan om daarmee om te gaan? Sectorspecialist Food & Agri Ceel Elemens legt het uit.

“Drankgroothandels kunnen zich onderscheiden in zaken als service, advies en specialisatie. De focus op een specifiek onderdeel binnen het totaalassortiment helpt om op te vallen tegenover andere bedrijven. Dit is ook de aanpak geweest van Van Leersum Dranken, begonnen als kleine wijnwinkel en uitgegroeid tot een grote drankengroothandel.”

“Naast service en advies onderscheidt Van Leersum Dranken zich door hun specialisatie in wijnen, een categorie die het in Nederland goed doet en groeipotentie heeft. Het bedrijf gaat mee in de laatste trends en ontwikkelingen, zoals de toenemende belangstelling voor wijnen met een lager alcoholpercentage.”

“Een sterk punt bij Van Leersum Dranken is de exclusieve import van een aantal wijnen bij gerenommeerde en duurzame wijnhuizen. Zo is een van hun wijnhuizen door het Wereld Natuur Fonds uitgeroepen tot WWF Champion in het behoud en beschermen van de natuur in Zuid-Afrika. Naast de verkoop van wijnen adviseert Van Leersum haar relaties ook in de samenstelling van wijnkaarten. Hiermee speelt het bedrijf in op de behoefte van steeds meer relaties om maximaal ontzorgd te worden.”

“Van Leersum bedient meerdere doelgroepen, zo levert men naast de horeca ook aan sportverenigingen, scholen en andere grootverbruikers. In combinatie met hun brede e-commerce activiteiten realiseert het bedrijf op deze manier een goede klantspreiding. Hun duurzame pand met zonnepanelen geeft Van Leersum Dranken een moderne en toekomstgerichte uitstraling.”

Ben je ondernemer en wil je geïnspireerd worden door andere ondernemers en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in jouw sector? Ontdek het Ondernemerslab.

Author

Comments are closed.