Duurzaamheid is een veelbesproken onderwerp in de hedendaagse samenleving. Dit geldt ook zeker voor de koffie-industrie. Klimaatverandering zorgt voor stijgende temperaturen en aanhoudende droogtes in landen waar koffie wordt geproduceerd. Hierdoor ontstaan steeds vaker mislukte oogsten. Geen van de grote koffieproducenten doen momenteel nog genoeg op het gebied van duurzaamheid om hier iets aan te veranderen. Wat kunnen consumenten en individuen doen om positieve verandering te bevorderen?
Om dit onder de aandacht te brengen voert ontwikkelingsorganisatie Solidaridad op donderdag 28 september tussen 10.00 en 17.00 uur actie in het centrum van Den Haag. Je vindt daar een klein terrasje waar je een kopje Turkse koffie kunt drinken. Met de koffiedrab die overblijft, kun je vervolgens terecht bij een Toekomstdeskundige. Hij kan je meer vertellen over wat de symbolen in de koffiedrab over je zeggen. En ook over de koffie zelf valt wat te vertellen. De boodschap: niemand weet precies wat de toekomst brengt, maar het is geen koffiedik kijken om te weten welke kant het opgaat met de teelt van koffie.
Koffieproductie neemt af
Na kraanwater is koffie het meest gedronken drankje. Nederland staat wereldwijd derde als het gaat om koffieconsumptie. Toch blijkt dat de productie van de smaakvolle Arabica-koffie met meer dan 45 procent gaat afnemen vanwege klimaatverandering. Koffiebedrijven worden opgeroepen iets te doen tegen deze gevolgen. We willen natuurlijk voorkomen dat kwaliteitskoffie straks onbetaalbaar wordt.
Impact op het milieu
Door klimaatverandering ziet de koffieboer de hoeveelheid grond waarop geteeld kan worden afnemen, waardoor ze soms noodgedwongen zijn om uit te wijden naar nog ongerepte bossen. Jaarlijks verdwijnt 130.000 hectare bos om plaats te maken voor koffieteelt. Koffiebedrijven dienen daarom fors te investeren in koffieboeren. Zo houden ze genoeg over om hun gezinnen te onderhouden en om te investeren in duurzamere landbouwmethoden.
Lees verder onder de foto >
De toekomst van koffie
De meeste koffiebedrijven doen nog niet genoeg om de situatie te verbeteren. Slecht enkele, zoals Nestlé en Starbucks lijken enige vooruitgang te boeken in het verduurzamen van hun activiteiten. Als er niets wordt gedaan om de gevolgen van klimaatverandering aan te pakken, zal koffie in de toekomst onbetaalbaar of van slechte kwaliteit worden. Het is een scenario dat niemand wil zien gebeuren.
Lees verder onder de foto >
Wat kan je als consument doen?
Hoewel de verantwoordelijkheid voor verandering grotendeels bij koffiebedrijven ligt, kunnen consumenten ook een rol spelen
Hier zijn enkele manieren waarop:
- Kies voor eerlijke koffie: bij de supermarkt kunnen consumenten bewust kiezen voor rainforest alliance, fairtrade en biologisch koffie, wat bijdraagt aan een duurzamere toekomst voor koffieboeren;
- Informeer: vraag in koffiebars, restaurants en op het werk naar de herkomst van de koffie die wordt geserveerd. Door interesse te tonen, kan de vraag naar duurzamere opties groeien;
- Onderzoek en deel informatie: Websites zoals www.goedekoffie.nl bieden informatie over duurzame koffieopties en stellen vragen die je kunt stellen aan je werkgever, koffieleverancier of restaurants.
Comments are closed.