Als het aan de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters ligt, mag in België geen enkele leerling langer dan anderhalf uur in een taxibus zitten onderweg naar school. Een overgrote meerderheid van alle leerlingen, 94,45 procent, zit al onder de gestelde norm. Volgens de minister wordt het echter een hels karwei om ook de laatste 5,55 procent aan de norm te laten voldoen.

Het aantal leerlingen dat een beroep doet op het leerlingenvervoer, is namelijk met 6.300 gestegen ten opzichte van vorig schooljaar. In totaal moeten iedere schooldag 45.000 leerlingen worden vervoerd. “Ook het aantal scholen en vestigingsplaatsen is opnieuw toegenomen, wat een stijging in het aantal te bedienen locaties betekent”, zo schrijft Peeters op haar eigen website. “Dat vereist heel wat maatwerk. Bovendien hebben we te maken met krapte op de arbeidsmarkt, waardoor er schaarste aan chauffeurs is.”

Ingewikkelde puzzel Om tot goed georganiseerd leerlingenvervoer te komen, werkt Lydia Peeters nauw samen met vervoersbedrijf De Lijn. De voorbereiding op het nieuwe schooljaar, startten al in mei. “Elk schooljaar dient de ingewikkelde puzzel van het leerlingenvervoer weer volledig opnieuw te worden gelegd. Tot de laatste dag van de zomervakantie blijft het organiseren en vormgeven van het leerlingenvervoer doorgaan. Ook in de maand september worden regelmatig nog leerlingen ingeschreven, die allemaal van gepast vervoer moeten worden voorzien.”

“Dat vertaalt zich in duizenden ritten, vele ritplanningen en draaiboeken om tienduizenden leerlingen, niet zelden 50 tot 60 kilometer verderop, dagelijks op een veilige manier van en naar school te brengen”, zegt Peeters daarover. De Vlaamse minister laat zich daarbij lovend uit over De Lijn. “Een huzarenstukje van De Lijn. Het vergt enorm veel tijd een een minutieuze planning, om ervoor te zorgen dat deze precaire groep kinderen in de best mogelijke omstandigheden vervoerd kunnen worden.”

Geldinjectie Naast veel tijd en een minutieuze planning, vergt het terugdringen van de reistijd ook een grote zak met geld. Zo legde Lydia Peeters in 2021 1,8 miljoen euro op tafel, om de reistijd van de meest kwetsbare groep leerlingen te verminderen. In december van datzelfde jaar volgde nog eens een geldinjectie van van 11 miljoen euro, waardoor er extra bussen, minibusjes en taxi’s konden worden ingezet. Vorig schooljaar trok Peeters zelfs 26,6 miljoen euro uit om extra ritten te bekostigen.

Ook dit jaar zal de kostprijs voor het leerlingenvervoer stijgen, zo luidt de verwachting. De Lijn raamt de kostprijs voor dit jaar op 107 miljoen euro. Dit heeft te maken met prijsstijgingen, een toename van het aantal leerlingen en andere factoren. De extra kosten die daarbij komen kijken, zullen door Peeters besproken worden tijdens begrotingsonderhandelingen in september.

Lees ook:

GroenLinks en CDA Noordwijk woest over haperend leerlingenvervoer Ministerie over leerlingenvervoer: ‘Scholen kunnen belangrijke bijdrage leveren’ Minister Wiersma: ‘Halveer reistijd leerlingen aangepast vervoer’ U las zojuist één van de gratis premium artikelen Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Author

Comments are closed.