Zin in een interessant uitje in Rotterdam? Zoek niet verder! Bij de tentoonstelling Geen woorden maar draden in Wereldmuseum Rotterdam leer je over de wereld door middel van borduurwerken. Daan van Dartel, conservator Populaire Cultuur & Mode bij het Wereldmuseum, vertelt over haar persoonlijke top drie van de tentoongestelde werken.

In de tentoonstelling zijn bijna 200 borduurwerken te zien, gemaakt in onder andere Suriname, China, Indonesië, Mexico, Japan en Iran. Het vertelt ons over de wereld: met draad getekende culturele, religieuze, politieke, sociale en persoonlijke verhalen.

De borduurwerken vormen samen een visueel spektakel en verrassen door de verhalen die erachter schuilgaan. Het oudste borduurwerk komt uit de periode 1000 tot 1400 en het nieuwste is net gemaakt, want er is ook werk en mode van hedendaagse kunstenaars en ontwerpers te zien.

“Toen ik het depot bezocht voor onderzoek in de collectie vond ik het onvoorstelbaar wat voor prachtigs ik aantrof,” vertelt Daan. “Het was heel moeilijk om een keuze te maken uit al die mooie werken. Soms grijpt het verhaal dat erachter schuilgaat je bij de strot, soms is het de schoonheid of het vernuft waarmee het gemaakt is. Mijn top drie is daarom een mix van dat alles.”

Nummer 1: Chinese zomerjas

“Deze Chinese zomerjas voor vrouwen van het keizerlijke hof uit de Qing dynastie (1644-1911) ziet er delicaat uit en straalt een zekere waardigheid en formaliteit uit. De jas is gemaakt van donkerblauw luchtig gaas met op zijde geborduurde bloeiende lotusbloemen in hele kleine ministeekjes. De bloemen staan symbool voor de zomer en zijn een Boeddhistisch symbool van reinheid. Verder zien we verschillende gelukssymbolen als rode vleermuizen, perziken en munten.”

“Ik heb in mijn carrière als conservator zelden zo’n vakwerk gezien en ik vind het zo mooi dat ik het werk binnenkort laat tatoeëren.”

Lees verder onder de foto >

Chinese zomerjas | Geen woorden maar draden | Wereldmuseum Rotterdam

Nummer 2: Worstelbroek uit Iran

“De leren sportbroek voor mannen, met zijn grote gestileerde geborduurde bloemvormen, wordt gedragen tijdens kracht- en lenigheidssporten in een zurkhaneh, een sporthuis. Tegenwoordig nemen ook vrouwen het daar tegen elkaar op. Borduren op leer is zwaar werk dat vaak door mannen werd uitgevoerd.”

“Bijzonder is dat het borduursel niet alleen als versiering bedoeld is: het ruige koord kon schaafwonden veroorzaken op de huid van de tegenstander. Borduurwerk dat pijn doet dus!”

Lees verder onder de foto. >

Worstelbroek uit Iran | Geen woorden maar draden | Wereldmuseum Rotterdam | Foto: Alexander Santos Lima

Nummer 3: Chileense arpillera

“Als je voor het eerst een Chileense arpillera ziet, doet het vrolijk aan. Maar via deze geborduurde, vaak kleurrijke voorstellingen die ook tijdens de dictatuur van Pinochet (1973-1990) gemaakt zijn, werden sociale, economische en politieke omstandigheden aangekaart.”

“Deze arpillera toont een veelvoorkomende heftige gebeurtenis: de geheime politie, herkenbaar aan de donkere kleding en zwarte auto, arresteert een man. Dit was een gevaar voor veel mensen tijdens de dictatuur van Pinochet. De zon schijnt alsof er niks aan de hand is, waarmee de maakster wilde aantonen dat het onderdeel uitmaakte van het dagelijkse leven. Het kon iedereen overkomen, en het leven ging gewoon door.”

Lees verder onder de foto. >

Chileense arpillera | Geen woorden maar draden | Wereldmuseum Rotterdam | Foto: Alexander Santos Lima

Geen woorden maar draden

Met de tentoonstelling Geen woorden maar draden laat Wereldmuseum Rotterdam zien met wat een liefde, geduld en veerkracht, indrukwekkende werken zijn gemaakt. En dat deze kunst van alle tijden, nog altijd springlevend is.

Daan: “Mensen borduren om de wereld een beetje mooier te maken, te verklaren en tegen te spreken. En om verhalen te vertellen die niet vergeten mogen worden. Als je alle werken zo bij elkaar ziet in deze tentoonstelling is al die creativiteit, vertelkracht en kunstzinnigheid overrompelend.”

Geen woorden maar draden is nog tot en met 22 oktober 2023 te zien in Wereldmuseum te Rotterdam.

Author

Comments are closed.